måndag 7 november 2011

Kjol med veck + Beskrivning!






Både jag och stora syster har blivit förtjusta i denna modell på kjol, så det har blivit ett par under en tid nu! Men denna är nog en favoriterna, jag tog mig verkligen tid och var otroligt petig med sömmarna på denna. säkert därför jag gillar den så mycket, sedan är detta tyg så fint tyvärr köpte jag bara en pytte bit och nu är den slut :(


Mönster: eget stl 116

Material: ljuvlig interlock från jnydesign (slut dess värre ) röd mudd stoff och still





Tidigare när jag sytt denna typ av kjol så har jag gjort en remsa och rynkat den innan jag sytt fast den, fint det med men jag gillar detta sett med veck mera. Så jag tänkte dela med mig av mitt sätt att sy nederdelen av denna kjol.


1.Min remsa är 12 cm bred och 2 x 69 cm lång,( Nu är nederdelen på denna kjolen 82 cm) då är sömsmån med räknat. Man kan naturligt vis använda sig av en hel remsa på 136 cm också om man vill.
Nu är det lite olika på storleken på kjol så man kan behöva lägga på eller dra av någon centimeter på remsan.

Jag börjar med att sy ihop de två remsorna så att det blir en lång, sedan viker jag upp två cm och fållar.



2.Sedan börjar jag från sid sömmen som jag tidigare sydde ihop, mät 3 cm och markera, efter det mäter jag 4 cm och markerar igen. Från markeringen på 4 cm så mäter jag 6 cm markera, 4 cm, 6 cm och så vidare och så vidare. Lika sedan på andra sidan sid sömmen .( Så det är bara första gången från sömmen jag mäter 3 cm åt båda hållen så att vecken blir jämt fördelade på remsan)





3.Vik sedan markering mot markering som har 4 cm i mellan, färdiga veck. Nu är alla markeringar som har 4 cm i mellan sig ihop vikta och det ska vara 6 cm mellan vecken.










3.Så här ser hela remsan ut när den är mätt, vikt och nålad, färdig för att sys på kjolen.







Om ni vill prova så hoppas jag att ni förstod blev lite rörigt med alla siffror =)


5 kommentarer:

Fangoria sa...

Tack för tuten! Får se om jag får till det, sugen att testa! =)

Le Petit sa...

Jättesnygg plissering! Kjolen ser väldigt välarbetad och fin ut!

Pernilla sa...

Fangoria: ja prova det är jätte roligt!!

Le Petit: Tack Plissering heter det, vet du hur länge jag funderade på vad det kallades, gav upp och skrev veck :)

Maria sa...

Jättefin kjol! Min 8-åriga tjej såg den och sa: "Mamma, kan inte du sy en sådan där till mig?" :)

florin design sa...

Riktigt fin kjol, tyget passade otroligt bra!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin