onsdag 25 januari 2012

Sy muddisar med ficka!


.



Tänk att ett par fickor på helt vanliga mjukisar kan göra så mycket för ögat, jag gillar verkligen dessa fickor det har ni säkert märkt vid detta lag. Jag har sett liknande runt om i blogg världen men vet inte riktigt vem det var som började, vet ni?? Men tack för inspirationen säger jag och lyfter på hatten.

Första gången jag skulle prova satte jag och klurade ett tag på hur jag bäst skulle rita ett par fickor, samtidigt var jag lite nervös över att sy fickor lät så krångligt. Men när jag satte i gång och efter mitt andra par så insåg jag att det inte alls var svårt bara roligt =)

Så här och nu tänkte jag dela med mig lite av hur jag gör!



 
 Så här ser mitt mönster ut på muddisar, på detta är sömsmån tillagt med 1 cm runt om. Jag börjar med att rita ut cirkeln där själva ficköppningen ska vara. Här har jag stl 86 och då har jag mätt 2,5 cm från överkant och ritat en halvcirkel. När jag ritar själva fick påsen så väljer jag att rita direkt på muddis mönstret för att lättare se hur och var dekor sömmen sedan kommer att sitta. När jag tycker det ser bar ut så ritar jag av påsen på ett  eget mönster papper.  
Klipp ut mjukisarna i valfritt tyg och 2 x fickpåsar i valfritt tyg.


 
Här har jag kantat ficköppningen med muddväv faktiskt, det hör till ovanligheten brukar oftast använda interlock men nu hade jag inget som jag tyckte passade så då fick detta gå. Sedan har jag overlockat runt ytterkant på påsen (alltså den sidan som ska ut mot låret på byxan) detta gör jag för jag har ingen riktig täcksömns maskin och måste använda mig av cover pro.



 Jag lägger påsens räta mot byxans aviga, ser tills att ytterkanterna följer varandra och nålar.
                                                     
Som jag skrev tidigare så syr jag från avigan med min cover pro, bara för att jag tycker det blir en snygg söm. Man kan egentligen använda vilken dekorsöm man vill allt efter tycke och smak.

                                                               
 
Så här ser det nu ut på rätsidan av benet, denna söm kan  man göra bredare eller rundare eller på en massa olika sätt men jag gillar denna.                                                                                        

När jag syr ihop sidosömmen så är jag noga med att få fick påsen slät, det är lätt att den bubblar sig och framför allt när det är två typer av tjocklekar på tyget som här. Avslutar med att sy gren sömmen och vänder byxan till räta.   




Nu är byxan färdig så som på mudd i midjan och benslut.


Mönstret till muddisar som jag använder är från ottobre nr 4/2011 ett riktigt bra ottobre mönster i mitt tycke.
Detta var mitt sätt, hur gör ni ?

12 kommentarer:

annas alster sa...

Måste definitivt prövas! Orkar jag göra det idag månntro?

Pernilla sa...

annas alster: Du som har egen tid och allt ;)

od Andulky sa...

Snygga!
Jag gör som du :-)

Åsa Tidqvist sa...

jättesnygga, blev väldigt sy-sugen nu...synd att jag sitter på jobbet!

OYB sa...

Jättesnygga! Ja visst gör fickor mycket för helheten! Stjärnorna som tittar fram blev så snyggt, och livar upp de enfärgade byxorna.
Muddbyxemönstret i Ottobre, använder du det som det är eller behövs det (som oftast) ändras?

Pernilla sa...

OYB: Nä helt oroligt så använder jag det rakt av, ett av de få mönster ur denna tidning som jag inte har ändrat på. Sitter super bra på lillebror!

Helena sa...

Vilken bra beskrivning! Klippte ut flera par byxor i helgen och tänkte att jag skulle ha sådana fickor på dem men orkade inte fixa med det då, så det får nog bli ett par byxor till, den här gången med fickor :)

Mallaching sa...

Hej! Va bra att du kommenterade i min blogg. För på nåt konstigt sätt har jag missat din... inte nu längre! :)

JuMel sa...

Snygga brallor och ja, fickor gör så mycket för byxan. Fattar inte att jag ens ville sy byxor utan fickor förrut:)

http://pysselmia.blogg.se sa...

Jag håller med: de är grymt snygga med fickor och kan ju varieras i all oändlighet!

Cecilia sa...

Ah, perfekt! Har just själv upptäckt det här och jag gör nog som du ungefär :-) Snygg tut!

Anonym sa...

Nu vet jag inte om du är kvar här, men gör man fickorna på byxor där det är två mönsterdelar eller måste man klippa ut fyra mönsterdelar?

Mvh iLinda

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin