tisdag 25 oktober 2011

Tutorial på "täcksöm" i gren!




Jag var bara tvungen att sy ett par till byxor med "täcksöm" i grenen, dom grå blev så snygga.
Med detta inlägg tänkte jag också tipsa om hur jag gjorde för att få till det, nu syr jag med min cover pro så egentligen är det bara en fusk täcksöm. Men principen blir väl det samma med en riktig täcksöms maskin antar jag.
Hoppas tutorialen kommer till nytta om ni vill prova.






1. Jag nålar ihop byxans inre bensöm och syr med
overlocken.










2. När det är gjort nålar jag ihop byxbenen räta mot räta så att grenen formas som ett U.
Syr även denna söm med overlock.










3. Nu har jag en halv färdig byxa, gren och inre bensöm är sydda och det ser ut så här.










4. Nu vänder jag byxan ut och in så jag kan sy från avigan eftersom jag syr med cover pron så måste jag det så jag får ner sidan av sömmen upp, annars blir det bara tre raka sömmar på rätan i grenen.












5. Resultatet blir då så här på rätsidan.
Denna söm har en förmåga att rispas upp tycker jag när det inte går att fästa på maskinen, men här fester den automatiskt eftersom mudden sys i midjan så det problemet slipper jag.
Nu kan den yttre ben sömmen sys.




6. Mudden fast sydd och här gör jag samma sak vänder byxan ut och in syr från avigan. När jag syr denna söm så vill jag ha "täcksömmen " på byxan och inte på mudden så jag följer
sömmen med pressarfotens högra kant då slipper mudden vara med.






Färdig!
Jag avslutar med att sy dit mudden i benslutet.

5 kommentarer:

Fangoria sa...

Oj det hade jag ingen aning om att du bor i Sundsvall, nä det är ju verkligen inte långt! =)
Shit vad snyggt det blir med täcksöm, speciellt de grå med robot är läckra!!! Vill oxå ha cover pro!!!

Thea sa...

JA, det blir så fitn när du syr dina byxor!

busmumrik sa...

Tack för den bra instruktionen!! Jag gillar verkligen byxorna du hade i det förra inlägget;) Kanonfina!

Le Petit sa...

Så snyggt! Måste testa när jag packat upp min cover pro!

Eli sa...

Tusen takk for bra forklaring! Jeg har drevet og prøvd meg frem på sånn søm med cover proen, men nå vet jeg hvordan jeg lettest får det fint! :-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin