fredag 10 juni 2011

Dyna till vagnen!










Har funderat ett tag på att sy en vagns dyna men har gruvat mig lite, egentligen vet jag inte varför men det blir så ibland. Har sett en del dynor på olika bloggar och blivit innspererad så nu äntligen tog jag mig för, fram med måttband och en bit bomulls tyg som jag klippte ut en prov dyna i. Måste säga att jag hade tur denna gång behövde bara göra en prototyp och det blev bra direkt annars tycker jag att det brukar krävas ett par i alla fall innan det känns ok.
Passade även på att sy ett par bältes skydd i samma tyg men där gjorde jag ett litet misstag valde att sy kardborren så nära kantbandet som möjligt men skulle naturligt vis ha mätt remmen, problemet som uppstod var att dom gled ner hela tiden så fram med sprettan och börja om.

Jag valde att ha dubbelt lager stoppnings vadd i mellan för att det skulle bli lagom mjukt tänkte först prova med tunn skumgummi men ångrade mig när jag insåg att det inte kommer att gå och få snygga knapp hål för bältena. I bältes skydden valde jag att bara ha ett lager, tyckte det blev bra.


Material mönstrat tyg köpt på lokal butik orange tyg som baksida och platt stoppnings vadd olssons tyger

Jag har två vagnar här hemma den på bilden som är en ren sittvagn och en annan som är kombinerad så nu tänkte jag faktiskt göra en till den vagnen också fast i ett annat tyg. Och denna gång så ska jag mäta remmarna först ;)

1 kommentar:

Anna sa...

Hej! Jag blev så insprirerad av din dyna till vagnen att jag tvungen att prova att sy en jag med! Fint tyg du hittade!

/Anna
http://tultron.blogspot.com/2011/06/vagnsdyna.html

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin