söndag 22 maj 2011

Klänning och kortärmat
















Nu har jag sneglat klart på denna tröja ur ottobre, har tänkt länge när jag sett framsidan att jag skulle prova modellen men inte tagit mig för men till sist så.
Tyckte faktiskt den blev riktigt fin på storasyster lagom puffig ärm och rak snygg modell på tröjan, hon däremot som bara ska ha klänningar tyckte det var jätte konstigt - Den är ju för kort mamma fick jag som respons, kanske få förlänga mönstret till klänning då om hon ska bli nöjd =)
Provade också något nytt på ärmen som jag aldrig förut testat, vet inte vad det kallas för heller men jag sydde med resor tråd på under tråden så det blir rynkat riktigt snyggt och väldigt enkelt .

Klänningen som jag sydde till en liten tjej fick ingen ärm men däremot en liten applikation som blomma, ville hålla klänningen ganska enkel men ändå lite egen så fram med lite stuvbitar och klipp och klistra så blev resultatet detta.

Är så glad att jag äntligen provade mönstret på tröjan den blev så fin och stora syster passade jätte bra i modellen även om hon mycket hellre ville ha en klänning=)


Mönster
Tröja stl 116 ottobre 3/2009
Klänning stl 80 eget

Tyg
Prickig jearsy stuvbit olssons tyger

10 kommentarer:

Åsa Tidqvist sa...

jättefina plagg båda två! applikationen är helt felfri - jag blir så avundsjuk!!

OYB sa...

Jättesnygga, både tröjan och klänningen! Tröjans ärmar var jättesöta!

Fröken Fräken sa...

Håller med! verkligen jättefina kläder! Jag är imponerad av ärmrynkningen. När jag har försökt sy med resårtråd som undertråd har det knappt rynkat sig alls. Har du något knep att dela med dig av?

Thea sa...

Verkligen jättefina plagg!
Applikationen var supersöt och ärmarna på tröjan jättefina. Har du rullfåll längst ned på ärmarna, eller?

Pernilla sa...

Fröken fräken: jag vet inte det kanske var ny börjar tur för mig, men jag hade undertråds spänningen på 2 och pressarfots trycket på 1 styngdlängden på 3,5 sedan sträckte jag på tyget hela tiden medan jag sydde sömmen hoppas jag var till någon hjälp.

Thea: Jag velade mellan rullfåll och bara vanlig overlockad kant och det blev det sist nämnda. Men så här i efterhand så blir det rullfåll i framtiden kändes som om inte plagget var helt färdigt med den sömmen.

hönapöna sa...

Superfina...och vilket härligt tyg! Definitivt plagg att bli glad av!

Le Petit sa...

Så söta plagg! Både applikationen och ärmen med rynk var jättefina! Har du sytt ett eller flera varv med resårtråden för att få rynk?

Anonym sa...

Le Petit: jag sydde två sömmar med ungefär ½ cm mellanrum tyckte det blev bra resultat!
/Pernilla

Dittenodatten sa...

Jättefina! Kika gärna in hos mig, du har en award att hämta... =)

Anonym sa...

Sommarhärligt!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin