torsdag 2 augusti 2012

Tutorial och kortärmat!




Mer påfyllning i garderoben, jag hade inte tänkt köpa dessa två tyger men när det blev rea kunde jag inte motstå en bit av båda, annars är kanske inte vitt som botten en favorit här hemma när vi har en riktig söl och slask kille. Modellen har jag sytt förut och jag gillar detta mönster från ottobre jätte mycket dom har verkligen blivit bättre med modeller och storlekar de senaste åren måste jag säga. 

mönster:
v-ringad tröja stl 92 Ottobre 3/2012 

Material:
Jersey robbotar, jersey stjärnor Znokdesign
Himmelsblå jersey, turkos interlock JNYdesign


Tänkte bjuda på en tutorial på hur man syr v-ringad hals här nedan hoppas den kan vara till nytta!


   Sy ihop höger axelsöm och kanta sedan halsringningen . Mät ut mitt fram på framstycket och sätt en nål som på bilden, nära mitten i nederkant och längre ifrån på överkant. 

Sy nu några stygn på maskinen nerifrån och upp, jag brukar sy och sedan backa tillbaka i samma söm på det viset är jag säker på att det håller och sömmen inte släpper. 
  
Vänd plagget och platta till sömmen  på avigan, sätt en nål rakt över den tillplattade sömmen.








  Nu är det bara att sy en söm i den befintliga sömmen mitt fram, enbart för att hålla ner den knöliga sömmen på avigan. Sedan ser det ut så här på avigan o halsringningen.  

Halsringningen är färdig och nu kan tröjan färdigställas.


                                                
Inom kort kommer det en utlottning om valfri mössa på Facebook sidan, så har du inte kollat in den kan du alltid göra det nu! (jag hojtar till här i bloggen med så ni inte missar det)     

Ha de gott!!                                     


2 kommentarer:

od Andulky sa...

Tack för tut! Jättefina tröjor!

Emilia sa...

Tuffa tröjor - snyggt med v-ringat!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin