tisdag 8 maj 2012

Glass i stora lass!










Här hemma i denna familj är vi helt glass tokig, skulle man kunna så hade vi nog ätit glass varje dag både som frukost och middag! Så när jag fick syn på detta tyg så kunde jag inte låta bli det och storasyster blev jätte lycklig när hon fick syn på det. 
Jag tänkte att singoalla får det bli en sval, lagom lång tunika att ha till sommaren men även nu går den att använda till jeans det har redan storasyster berättat och så blev det i morse. 

Mönstret då, ja jag tänkte att jag skulle prova något annat en det jag brukar använda dels för att förändra mig och dels för att jag inte hade mönster i rätt storlek. Så jag valde ett singolla mönster ur nyaste ottobre tidningen men valde att korta av längden och inte använda mig av vecken på framstycket. Sedan la jag på en volang i neder kant. När jag skulle sy rullfållen blev det en riktig tanke vurpa jag skruvade ställde in sydde, blev inte bra ställde om igen sydde, blev inge bättre ja säkert tio gånger men det blev ingen rullfåll. Svor lite gick ifrån maskinen ett par gånger och gav upp. Satte mig i soffan och var arg tänkte det blir ingen volang kant med rullfåll. 
Sedan gjorde jag ett sista försök och då slår det mig att jag helt enkelt glömt att plocka bort vänstra nålen, men hur kan jag vara så korkad flera timmars irritation och jobb och det enda som var fel var den där attans nålen Grrrrrr! 
Ja det blir väl så när det är ett moment eller en söm som man sällan syr, men kanske kanske att jag kommer ihåg nålen nästa gång det ska bli rullfåll =)

Klänningen då, ja gillar modellen men om jag använder mönstret igen så tänker jag mig att bredda ärmen kanske 5 cm så den blir lite mer puff. Men i övrigt tycker jag den blev fin och som sagt vi älskar glass så tyget och modellen blev jätte lyckad tycker jag!


Mönster: 
Singoalla stl 128 ottobre 3/2012 (lite omgjort)


Material:
Glassar någon viskos blandning.
Köpt av en privatperson så jag vet inte var det kommer ifrån

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Fint! Jag har själv funderat på att sy den här och undrar om det går att förminska mönstret till en mindre storlek? Bra tips i alla fall med ärmarna, det skulle vara sött med mer puff, men klänningen som du gjort ser i alla fall jättesöt ut!!

Pernilla sa...

Ja det går, men frågan är hur många stl du önskar förminska den det blir lite jobb om det är många stl!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin