lördag 30 juni 2012

Charmtrollet har fått nytt igen!






Efter den första koftan jag sydde till lillebror så var jag bara tvungen att sy en till och förändra mönstret lite bak i nacken, denna gång blev det bättre men jag är ändå inte helt nöjd. Det är inte min grej att sy ett prov plagg först, jag syr direkt i det tyget jag valt för projektet och då blir det så i bland att resultatet inte kanske motsvarar mina förväntningar men jag får helt enkelt skylla mig själv. Nu är det inte så att koftan är helt förskräcklig och inte går att använda men jag tror att jag måste börja om helt med mönstret för att få till det, fast det får vänta tills jag känner mig motiverad att ta tag i saken. 

Annars tycker jag att tyget passar jätte fint till kofta åt lillebror snyggt att bryta av med randig ärm till stjärnorna. Jag kan inte fatta att jag inte tog tag i detta för länge sedan, kofta nu när sommaren ännu inte har kommit är ett jätte praktiskt plagg. Lätt att ha linne eller kortärms tröja under och skulle det vara så att solen tittar fram är det lätt att bara plocka av hmm ja bättre sent än aldrig sägs det! 



Tänkte dela med mig av hur jag gör när jag syr fast min namnlapp, det finns säkert massa olika sätt att göra detta på men jag brukar sätta min lapp några millimetrar från kanten där den ska sys fast och sedan tar jag en bit vanlig tejp och tejpar över hela lappen för att hålla den på plats. Ingen risk för att den glider iväg och bli sned! Hur gör ni? 


Mönster: 
Eget stl 86


Material:
Svart jersey med vita stjärnor jnydesign
Svart jersey med vita ränder Jnydesign
Svart mudd olssonstyger
Plast knappar röd 12,4 mm Babythings



Hoppas ni får en härlig helg!

2 kommentarer:

Liten Lucky sa...

Vilken underbar kofta. Jag jobbar ocksa pa ett koftmönster, det är inte sa lätt som jag trodde fran början...

Hihi skrattade lite när jag läste. Jag gillar inte heller att sy ett testplagg. Dels för att jag älskar alla mina tyger och dels för att jag vill se resultatet pa en gang. Gärna ett lyckat sadant :)

Det svaraste med koftan tycker jag är att fa till kantbandet pa magen, över 6-pack liksom :)

Smart med tejp. Jag lägger dit min namnlapp precis innan jag skall sy över den biten, där den skall sitta och sen kör jag. Brukar funka helt ok.

Trevlig helg!
Martina

Bianca sa...

Jag igen :P Diggar verkligen din blogg!!
Tackar för tipset med lapparna! Så smart!
Vart köper du dina lappar?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin