måndag 16 april 2012

Storasyster design!






Oj oj det duggar inte tätt med inlägg på denna blogg för tillfället, inspirationen har flyttat ifrån mig känns det som. Jag klappar lite på tygerna tittar lite i något nr av ottobre men mera än så blir det inte. Nu har vi varit extremt sjuka på slutet också så det är väl en bidragande faktor men hallå när vänder det!!!

Har i alla fall sytt en klänning till storasyster hon har som vanligt fått välja tyg och detaljer själv det är jätte roligt att jag få sy till henne igen, men hon är fortfarande väldigt bestämd över tygvalet. 

Ursprungs mönstret till denna klänning är samma som till denna och denna men nu har jag bytt ut den långa ärmen mot en liten vingärm och så fick det bli sprund med knappar i halsringningen. Kan vara bra att sy lite plagg som även fungerar till sommaren, nu när vi är ganska nära =)

Är lite le på mig själv när jag insåg att spetsen på ärmen hade gjort sig mycket  bättre om även den var rynkad som vingärmen men helt ärligt så orkade jag inte sprätta upp den och börja om, så det får jag komma ihåg till nästa gång. Vist är det fint med denna ärm på klänning och super lätt att göra själv om man inte har något mönster. Jag vek tyget dubbelt sedan mätte jag ut 8 cm (bredd), ärmen gjorde jag 10 cm längre än ärmhålan och i nederkant mätte jag ut 3 cm (bredd) la linjalen från första måttet till det andra och skar så det blev som en kil. kasta kanten och sy i rynk tråd färdig för att sy fast på klänningen. 

Nu hoppas jag storasyster blir glad över sin egen designade klänning när hon få se den =)

Mönster:
Eget stl 122

Material:
Ceris/vit prickig viskos blandning lokaltygaffär
Tunn vit interlock JNYdesign




5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag dör då söt!

maria syr och så vidare sa...

Supersöt! Vilka fina detaljer!

Le Petit sa...

Jättefin! Sött med spetsen och volangerna!

OYB sa...

Jättesöt! Vilket härlig känsla din dotter har för det här. Hoppas sylusten snart infinner sig hos dig igen.

Pernilla sa...

Tack snälla =)

OYB: ja hon är jätte duktig på att matcha ihop plagg och det är super kul att hon vill!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin